Loading...
 

Ruch jednowymiarowy

Dział Fizyki zajmujący się opisem ruchu ciał nazywamy kinematyką.

Definicja 1: Pojęcie ruchu


Pod pojęciem ruchu rozumiemy zmiany wzajemnego położenia jednych ciał względem drugich wraz z upływem czasu.


Położenie określamy względem układu odniesienia, tzn. wybranego ciała lub układu ciał. Zwróćmy uwagę na to, że ruch tego samego ciała widziany z różnych układów odniesienia może być różny. W szczególności można wybrać taki układ odniesienia, w którym ciało nie porusza się. Oznacza to, że ruch jest pojęciem względnym. Ponadto, w naszych rozważaniach będziemy posługiwać się pojęciem punktu materialnego.

Definicja 2: Punkt materialny


Punkty materialne to obiekty obdarzone masą, których rozmiary (objętość) możemy zaniedbać.


Rzeczywiste ciała mają zawsze skończoną objętość, ale dopóki rozpatrujemy ich ruch postępowy (ciała nie obracają się, ani nie wykonują drgań) to z dobrym przybliżeniem możemy je traktować jako punkty materialne. To przybliżenie może być z powodzeniem stosowane do opisu ruchu obiektów o różnej wielkości, zarówno "małych" cząsteczek, jak i "dużych" planet.

Prędkość

Definicja 3: Prędkość


Prędkość definiujemy jako zmianę położenia ciała w jednostce czasu.

 

Prędkość stała

Jeżeli wskazania prędkościomierza samochodu nie zmieniają się, oznacza to, że samochód porusza się ze stałą prędkością \( v \), i jeżeli w pewnej chwili \( t_{0} \) znajdował się w położeniu \( x_{0} \) to po czasie \( t_{} \) znajdzie się w położeniu \( x \)

\( x-x_{{0}}=v(t-t_{{0}}) \)


skąd

(2)
\( v=\frac{x-x_{{0}}}{t-t_{{0}}} \)


Zależność między położeniem \( x \) i czasem \( t \) pokazana jest na Rys. 1 dla dwóch ciał (np. pojazdów). Jak wynika ze wzoru ( 1 ) nachylenie wykresu \( x(t) \) przedstawia prędkość danego ciała. Różne nachylenia wykresów \( x(t) \) odpowiadają więc różnym prędkościom. Prędkość \( {\bf v} \) (wektor) może być dodatnia albo ujemna; jej znak wskazuje kierunek ruchu. Wektor \( {\bf v} \) dodatni - ruch w kierunku rosnących \( x \), ujemny to ruch w kierunku malejących \( x \).

: Zależność położenia od czasu dla ciała poruszającego się ze stałą prędkością
Rysunek 1: Zależność położenia od czasu dla ciała poruszającego się ze stałą prędkością

Zadanie 1: Położenie początkowe i prędkość ciał

Treść zadania:

Odczytaj z wykresu i zanotuj w tabeli poniżej położenia początkowe \( x_{0} \) obu ciał oraz ich prędkości.

Tabela 1
ciało \( x_{0}[\text{m}] \) \( v_{}[\text{m/s}] \)
1   
2  

 

Prędkość chwilowa

Gdy samochód przyspiesza lub hamuje to wskazania prędkościomierza zmieniają się i nie możemy mówić o jednej stałej prędkości. Prędkość zmienia się i w każdej chwili jest inna. Nie można wtedy stosować wzoru ( 1 ) chyba, że ograniczymy się do bardzo małych wartości \( x - x_{0} \) ( \( \Delta x \)) czyli również bardzo małego przedziału czasu \( \Delta t = t - t_{0} \) (chwili). Prędkość chwilową w punkcie x otrzymamy, gdy \( \Delta t \) dąży do zera.

(3)
\( v=\underset{{\mathit{\Delta t}\rightarrow0}}{{\text{lim}}}\frac{\mathit{\Delta x}}{\mathit{\Delta t}} \)


Tak definiuje się pierwszą pochodną więc

Definicja 4: Prędkość chwilowa


Prędkość chwilowa jest pochodną drogi względem czasu.

(4)
\( {\bf v}=\frac{d\;{\bf x}}{d\;t} \)


Nachylenie krzywej \( x(t) \) ponownie przedstawia prędkość \( v \), a znajdujemy je (zgodnie z definicją pochodnej) jako nachylenie stycznej do wykresu \( x(t) \) , w danym punkcie tj. dla danej chwili \( t \) ( Rys. 2 ).

: Nachylenie krzywej {OPENAGHMATHJAX()}x(t){OPENAGHMATHJAX} jest prędkością chwilową
Rysunek 2: Nachylenie krzywej \( x(t) \) jest prędkością chwilową

 

Prędkość średnia

Często określenie zależności \( x(t) \) nie jest możliwe, np. przy oszacowaniu czasu dojazdu do wybranej miejscowości nie jesteśmy w stanie przewidzieć wszystkich parametrów podróży wpływających na prędkość takich, jak natężenie ruchu, konieczność ograniczenia prędkości w terenie zabudowanym, itp. Posługujemy się wtedy pojęciem prędkości średniej. Prędkość średnia ciała w przedziale czasu \( t \) jest zdefiniowana jako

Definicja 5: Prędkość średnia


\( \overline{{v}}=\frac{x-x_{{0}}}{t} \)
gdzie \( x - x_{0} \) jest odległością przebytą w czasie \( t \)

 

Zadanie 2: Prędkość średnia samochodu

Treść zadania:

Oblicz prędkość średnią samochodu, który przejeżdża odcinek \( x_{1}= 20 \) km z prędkością \( v_{1} \) = 40 km/h, a potem, przez następne \( x_{2}= 20 \) km, jedzie z prędkością \( v_{2}= 80 \) km/h. Wykonaj obliczenia. Wskazówka: Oblicz całkowitą drogę przejechaną przez samochód i całkowity czas jazdy samochodu. Skorzystaj z równania ( 5 )


Wartość średnia daje praktyczne wyniki. Zilustrujmy to jeszcze jednym ćwiczeniem.

Zadanie 3: Droga hamowania

Treść zadania:

Obliczmy drogę hamowania samochodu, który jedzie z prędkością 20 m/s (72 km/h). Czas hamowania wynosi 5 sekund, a prędkość samochodu maleje jednostajnie (stała siła hamowania). Wykonaj samodzielnie obliczenia, korzystając z równania ( 5 ). Wskazówka: Oblicz prędkość średnią, i następnie ze wzoru ( 5 ) drogę hamowania. Droga hamowania:

 

Przyspieszenie

Definicja 6: Przyspieszenie


Przyspieszeniem nazywamy tempo zmian prędkości.

 

Przyspieszenie jednostajne

Jeżeli ciało przyspiesza lub hamuje i jego prędkość zmienia się jednostajnie z czasem to przyspieszenie \( \bf a \) tego ciała jest stałe

\( \overline{{a}}=\frac{v-v_{{0}}}{t} \)


Gdy prędkość rośnie ( \( a > 0 \) to ruch nazywamy jednostajnie przyspieszonym, a gdy prędkość maleje ( \( a < 0 \)) to ruch określamy jako jednostajnie opóźniony.

Przyspieszenie chwilowe

Jeżeli przyspieszenie nie jest stałe, zmienia się z czasem, musimy wtedy ograniczyć się do pomiaru zmian prędkości \( \Delta v \) w bardzo krótkim czasie \( \Delta t \) (podobnie jak dla prędkości chwilowej). Wówczas przyspieszenie chwilowe definiujemy jako pierwszą pochodną v względem \( t \).

Definicja 7: Przyspieszenie


(7)
\( {\bf a}=\frac{\mathit{d{\bf v}}}{\mathit{dt}} \)

 

Ruch jednostajnie zmienny

Z ruchem jednostajnie zmiennym spotykamy się na co dzień, np. gdy obserwujemy swobodny spadek ciał w pobliżu powierzchni Ziemi. Jeżeli możemy zaniedbać opór powietrza (w porównaniu z ciężarem ciała) to każde ciało upuszczone swobodnie porusza się ruchem jednostajnie przyspieszonym z przyspieszeniem równym \( 9.81 \) m/s \( ^{2} \).

Wyrażenie na prędkość ciała poruszającego się ze stałym przyspieszeniem możemy otrzymać wprost ze wzoru ( 6 )

(8)
\( v=v_{{0}}+at \)



Natomiast do policzenia położenia korzystamy ze wzoru ( 6 ) na prędkość średnią przekształconego do postaci

(9)
\( x=x_{{0}}+\overline{{v}}t \)



Ponieważ w ruchu jednostajnie przyspieszonym prędkość rośnie jednostajnie od \( v_{0} \) do \( v \) więc prędkość średnia wynosi

(10)
\( \overline{{v}}=\frac{\left(v_{{0}}+v\right)}{2} \)



Łącząc powyższe trzy równania otrzymujemy

\( x=x_{{0}}+v_{{0}}t+\frac{at^{{2}}}{2} \)



Jako podsumowanie, pokazane jest graficzne przedstawienie ruchu prostoliniowego jednostajnego i jednostajnie zmiennego w postaci wykresów \( x(t) \), \( v(t) \) oraz \( a(t) \).

: Graficzna prezentacja ruchu prostoliniowego jednostajnego (wiersz górny) i jednostajnie zmiennego (wiersz dolny)
Rysunek 3: Graficzna prezentacja ruchu prostoliniowego jednostajnego (wiersz górny) i jednostajnie zmiennego (wiersz dolny)


Rozważając ruch po linii prostej możemy operować liczbami, a nie wektorami bo mamy do czynienia z wektorami równoległymi. Jednak trzeba sobie przy opisie zjawisk (rozwiązywaniu zadań) uświadamiać, że w równaniach ruchu mamy do czynienia z wektorami. Prześledzimy to wykonując następujące ćwiczenie:


Zadanie 4: Rzut w górę

Treść zadania:

Dwa identyczne ciała rzucono pionowo do góry z prędkością początkową \( v_{0} \) w odstępie czasu \( \Delta t \) jedno po drugim. Na jakiej wysokości spotkają się te ciała?

Wskazówka: Do opisu położenia ciała (np. wysokość na jakiej się znajduje w danej chwili) posłuż się równaniem ( 14 ).

Zauważ, że w rzucie pionowym ciało przebywa na tej samej wysokości dwa razy w dwóch różnych chwilach (pierwszy raz przy wznoszeniu, drugi przy opadaniu) więc trójmian kwadratowy ( 14 ) ma dwa rozwiązania:
(12)
\( \overline{{a}}=\frac{v-v_{0}}{t} \)
i

\( t_{2} \).
Z treści zadania wynika, że \( t_{1} \) \( - \) \( t_{2} = \Delta t \). Z tego warunku otrzymasz rozwiązanie \( h= \)


Pamiętanie o tym, że liczymy na wektorach jest bardzo istotne przy rozpatrywaniu ruchu w dwóch lub trzech wymiarach, np. w ruchu na płaszczyźnie.

Symulacja 1: Poruszający się człowiek

Pobierz symulację

Symulacja ruchu jednostajnego lub jednostajnie przyspieszonego. Ustaw położenie, prędkość i przyspieszenie człowieka, obserwuj jego ruch i rysujące się wykresy.

Autor: PhET Interactive Simulations University of Colorado(external link)

Licencja: Creative Commons Attribution 3.0 United States(external link)


Ostatnio zmieniona Poniedziałek 23 z Maj, 2022 12:24:29 UTC Autor: Zbigniew Kąkol, Kamil Kutorasiński
Zaloguj się/Zarejestruj w OPEN AGH e-podręczniki
Czy masz już hasło?

Hasło powinno mieć przynajmniej 8 znaków, litery i cyfry oraz co najmniej jeden znak specjalny.

Przypominanie hasła

Wprowadź swój adres e-mail, abyśmy mogli przesłać Ci informację o nowym haśle.
Dziękujemy za rejestrację!
Na wskazany w rejestracji adres został wysłany e-mail z linkiem aktywacyjnym.
Wprowadzone hasło/login są błędne.